Saturday, March 26, 2011

:::Original Sin:::

Pendahuluan
"Original Sin" atau apa yang dikatakan sebagai dosa yang diwarisi daripada kesalahan yang dilakukan oleh Nabi Adam AS merupakan satu konsep yang dicipta oleh puak Kristian yang sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam.

Dosa yang dimaksudkan itu adalah tentang kesalahan Nabi Adam yang telah memakan buah daripada sepohon pokok sewaktu baginda berada di syurga.


Sejarah (Usuluddin)
Sebelum dijadikan Nabi Adam, hanya terdapat dua makhluk sahaja yang menghuni syurga pada ketika itu iaitu Malaikat dan juga Jin

Sifat malaikat: Dijadikan daripada cahaya. Iman mereka tidak berubah, tidak naik dan tidak turun. Makhluk yang paling taat. Hanya melaksanakan apa yang diperintah oleh Allah. Tidak mempunyai akal utk berfikir, hanya mampu apa yang dikatakan sebagai "copy and paste" dalam melakukan apa2 amalan.

Sifat Jin: Dijadikan daripada api. Iman mereka boleh bertambah dan berkurang. Mempunyai beberapa sifat yang menyerupai manusia, tetapi tidak mempunyai akal utk berfikir, hanya mampu apa yang dikatakan sebagai "copy and paste" dalam melakukan apa2 amalan.

Saat Nabi Adam dijadikan, Allah memerintahkan semua makhluk yang lain supaya tunduk dan menghormati kepada Nabi Adam. Maka sekumpulan daripada Jin enggan patuh dan mempersoalkan kepada Allah bahawa mereka adalah golongan yang lebih mulia kerana dijadikan daripada api.- Peristiwa ini dikaitkan sebagai perbuatan diskriminasi pertama yang berlaku. (berdasarkan konsep "birth right", "feudalism")

*ramai yang terkeliru dengan mengatakan malaikat yang telah ingkar kepada perintah Allah. Kita kena tahu bahawa malaikat adalah makhluk yang paling taat dan iman mereka tidak pernah turun dan tidak pernah naik.

Jadi bagi menjawab pertanyaan Jin itu, lalu Allah telah menguji mereka dengan bertanyakan tentang nama dan fungsi setiap benda. Jin mampu untuk memberi nama kepada benda yang ditunjukkan kerana mereka telah diajar sebelum ini (sifat mereka "copy and paste"), akan tetapi mereka tidak mampu untuk menerangkan tentang fungsi benda tersebut kerana batasan akal yang mereka perolehi.

Akan tetapi bila ditanya kepada Nabi Adam, baginda juga mampu menamakan benda tersebut, kerana telah diajar sebelum itu, dan baginda mampu menerangkan tentang fungsi benda tersebut. Sebagai contoh, nama benda adalah "kerusi", fungsinya adalah untuk dijadikan sebagai tempat duduk.

Inilah kelebihan yang dimiliki oleh Nabi Adam ataupun manusia secara am nya. Akal fikiran yang dikurniakan menjadikan manusia sebagai makhluk yang paling mulia kerana dengan akal sahaja dapat membezakan manusia dengan makhluk lain.

Dengan peristiwa itu, Jin berasa tidak berpuas hati dan masih juga enggan tunduk kepada Nabi Adam dan ini sekaligus membawa kepada kemurkaan Allah dan telah menukarkan mereka menjadi syaitan dengan wajah yang hodoh.

* Sifat yang kita perlu jauhi- 
1) Takabbur dan berputus asa. Ini kerana dengan sifat takabbur ataupun sombang telah menjadikan kumpulan jin tersebut makhluk yang paling hina, iaitu syaitan

2) Berputus asa pula adalah kerana mereka langsung tidak mahu meminta keampunan daripada Allah daripada dosa yang mereka lakukan, bahkan merasakan dosa mereka terlalu besar dan membuat andaian bahawa Allah tidak akan mengampunkan mereka. Pada hal jika mereka bertaubat sudah pasti Allah boleh mengampunkan mereka kerana Allah adalah yang Maha Pengampun.

Jadi dengan sebab itu mereka telah berputus asa daripada bertaubat kepada Allah. Lalu dengan hukuman yang telah diperolehi maka mereka membuat permintaan untuk terus melakukan dosa dan menggoda manusia. 

* Syaitan hanya mampu menggoda manusia, tetapi tidak mampu memaksa. Jadi apa2 perbuatan manusia adalah atas sebab pilihan manusia itu sendiri.

Dengan janji syaitan inilah manusia diuji dengan godaan ynag tidak henti-henti supaya turut sama mengijut jejak mereka.


Dosa Nabi Adam tidak diampunkan?
Berpunca daripada godaan syaitan, Nabi Adam telah melakukan kesalahan dengan memakan buah daripada sepohon pokok yang telah diharamkan oleh Allah kepadanya. Lalu Allah telah murka kepada baginda. Akan tetapi baginda telah bertaubat di atas dosa yang dilakukan dan Allah juga telah mengampunkan baginda. 

Hanya selepas diampunkan oleh Allah barulah Nabi Adam diturunkan ke dunia. Ini sangat berbeza dengan ajaran Kristian yang mana mengatakan Allah tidak mengampunkan Nabi Adam dan telah menghukum baginda dengan mencampakkannya ke dunia. 

Atas sebab dosa yang dilakukan, manusia tidak lagi dapat merasai kesenangan hidup seperti di syurga. Keperitan hidup di dunia merupakan satu balasan dosa yang dilakukan oleh Nabi Adam dan dosa itu perlu "dibayar" oleh setiap manusia yang lain yang lahir di dunia ini. (Original sin)

Menurut pendapat Kristian juga, itulah sebabnya manusia menderita dengan "sakit perut", akibat daripada kesan dosa yang Nabi Adam telah lakukan. Selain itu juga manusia telah mewarisi dosa tersebut dan terpaksa melalui kehidupan ynag serba kekurangan.

Hal ini amat bertentangan dengan ajaran Islam. Nabi Adam telah mendapat keampunan daripada Allah sebelum dihantar ke dunia.

Diampun, tetapi kenapa masih lagi dihukum?
Sebagai umat Islam, kita perlu jelas bahawa Allah menurunkan Nabi Adam bukanlah sebagai hukuman kepada baginda. Nabi Adam telah pun diampunkan ketika sebelum diturunkan ke dunia lagi. 

Penurunan baginda ke dunia bukan sebagai hukuman, tetapi sebagai peluang yang diberikan oleh Allah kepada Nabi Adam dan manusia amnya untuk belajar tentang kehidupan. Jika manusia tinggal di syurga sudah pasti hanya akan merasai kesenangan sahaja. Sebaliknya di dunia manusia perlu melalui kesukaran hidup, memikul tanggungjawab yang berat dan bermacam lagi perkara yang menyakitkan yang tidak terdapat di syurga.

Dengan sebab keperitan dan kesusahan hidup ini, manusia akan berusaha untuk hidup dan cuba melaluinya dengan tabah. Ini sekaligus mendidik manusia mempunyai sifat sabar dan dengan kesabaran tersebut, akan timbul pula kesyukuran dalam hati manusia. Inilah nilai2 yang diperolehi oleh manusia yang dipanggil sebagai "virtue" yang mana mungkin tidak diperoleh jika manusia berterusan hidup di syurga.

Dengan ini juga, amat bersesuailah tanggungjawab manusia itu sebagai khalifah di muka bumi ini, yang bertanggungjawab menjadi pemimpin dan mampu mentadbir dunia.




No comments:

Post a Comment