Saturday, April 9, 2011

:::Kesulitan Pendorong Kejayaan:::

Terharu aku mendengar kisah seorang rakan yang telah berjaya menamatkan pengajian peringkat ijazah pertamanya dengan cemerlang walaupun sepanjang tempoh pengajiannya itu dia tidak berpeluang merasai dan menikmati kemudahan seperti rakan2 yang lain.

Tidak seperti pelajar2 yang lain yang rata-rata hidup dalam keadaan yang selesa, cukup dari segi kewangan untuk menampung perbelanjaan makan minum di kampus, dibekalkan dengan kemudahan lain seperti laptop bagi tujuan pembelajaran dan menyiapkan tugasan, dan tidak ketinggalan juga kemewahan dari segi kenderaan seperti motorsikal dan kereta  yang sememangnya memudahkan lagi pergerakan untuk ke mana-mana.

Akan tetapi dia tidak dapat merasai segala kemudahan seperti itu atas faktor latar belakang keluarganya bukanlah daripada golongan yang senang. Apa yang mampu dia lakukan hanyalah berangan-angan untuk mengecapi semua itu dan tumpang gembira dengan rakan-rakannya yang berpeluang merasai kemudahan dan kemewahan yang dia tidak perolehi.

Tidak pernah terdetik dalam hatinya untuk mencemburui kesenangan mereka, bahkan sentiasa berdoa semoga dia sendiri diberikan peluang untuk merasai semua itu kelak.

Hari-hari dilalui amat memenatkan. Berulang-alik dari kolej kediaman ke kampus dengan berjalan kaki, mengharungi hujan panas yang tidak menentu. Ditambah lagi dengan kesulitan sewaktu menyiapkan tugasan kerana terpaksa menggunakan kemudahan komputer di makmal yang disediakan dan atas sebab bilangan komputer yang terhad dia terpaksa bersaing sesama pelajar2 lain untuk menggunakan kemudahan tersebut. Sehingga lewat malam barulah berpeluang pulang ke kolej kediaman dan melabuhkan diri untuk berehat.

Malu untuk menceritakan kepada rakan2 lain tentang kesusahan yang dialaminya. Keriangan bersama rakan2 dan senyuman yang sentiasa terukir hanyalah untuk menutup kesedihan yang terbuku di hati. Tidak juga dia memberitahu kepada ibubapa nya kerana khuatir akan menyusahkan mereka kerana ibubapa mana yang sanggup melihat anaknya hidup dalam kesusahan. Dia terpaksa berjimat dengan mengikat perut dengan tujuan mahu menggunakan wang yang ada untuk keperluan yang lebih penting seperti membeli buku2, alat tulis dan apa2 sahaja ynag berkaitan pelajarannya.

Sedangkan untuk makan pun dia terpaksa berjimat, apa ntah lagi hendak merasai pakaian baru. Wang yang ada tidak digunakan utk membeli pakaian yang baru. Teringin juga kerana melihat rakan2 nya sering bertukar pakaian baru sedangkan dia hanya mengenakan pakaian2 sama sahaja hinggakan rakan2 yang lain sudah boleh menghafal warna baju2 yang dia ada.

Akan tetapi, kesukaran yang dia alami ini tidak membantutkan usahanya untuk kekal cemerlang dalam akademik. Dia mampu bersaing dengan rakan2 yang lain yang memperoleh kemudahan yang jauh lebih selesa daripadanya. Bahkan keputusan peperiksaan setiap semester adalah amat membanggakan dan jauh lebih baik jika dibandingkan dengan rakan2nya yang lain.

Dia sedar bahawa dialah yang bertanggungjawab untuk mengubah nasib diri dan keluarganya dan dengan sebab itu dia bekerja keras dan mengetepikan alasan yang boleh menghalang dia daripada menempa kejayaan.

Hari ini dia telah membuktikan bahawa dia mampu melakukannya. Dengan segala kekurangan semasa menuntut ilmu, hari ini kejayaan dan kelebihan sedang mula memihak kepadanya. Syukur alhamdulillah, dengan berkat kesabaran dan usaha yang berterusan dia mampu mengecapi kejayaan dengan senyuman yang bukan lagi palsu, tetapi benar2 senyuman kegembiraan..



No comments:

Post a Comment