Sunday, April 24, 2011

:::Imam Muda:::

Hari ni aku bukan nak bercerita tentang rancangan Imam Muda yang macam kat dalam TV tu, tapi aku nak cerita pengalaman aku sendiri menjadi imam. Ni betul2 punya imam ni, bukan main2...

Al-kisahnye begini.. Sebenarnya tadi aku diminta untuk mengimamkan solat maghrib di madrasah di taman perumahan aku tinggal ni. Tadi bukanlah kali pertama aku menjadi imam, malah sudah berkali-kali pun sebenarnya. Bilamana pak2 imam tak datang so aku la yang kena jadi imam..ish3, ada ke patut kan? 

Tapi takpe sebagai persediaan, nanti aku kena jadi imam untuk anak dan isteri pulak. Silap2 ayah mentua pun nak uji aku dengan menyuruh aku mengimamkan solat. =)

Tapi kenapa aku tetibe je nak cakap pasal ni ek? Haa, satu kejadian yg boleh dikatakan memalukan jugaklah telah berlaku tadi..huhu.. Rakaat pertama, semuanya berjalan lancar..nervous tu tetap adalakan. Mana tak nya yang jadi makmum kebanyakannya pakcik2 dan bilal2 yang dah expert dalam bidang dieorang. So sebagai orang muda yang sedang dalam proses belajar, risaulah juga tersilap dalam bacaan ke apa ke kan...

Naik rakaat yang kedua.. Pergh, termakbul apa yang dirisaukan. Aku memang hafal surah as-Sof tu, tapi masa rakaat yang kedua tadi tiba2 tersangkut. 2-3 kali jugakla aku repeat ayat yang sama untuk recall balik ayat yang lost tu..Last2 alhamdulillah dapat.. Masa tu kepala lutut aku dah goyang dh. Aku berdiri pun tak rasa kaki sentuh lantai. Rasa macam terapung je. Menggigil, suara pun dah tersekat-sekat....Tak sempat aku nak abiskan bacaan then terus rukuk.

Lepas azab..sampailah abis solat alhamdulillah tak ada apa benda pelik berlaku. Tapi kalau dah nak jadi tu jadi jugak. Nervous aku tak hilang lagi rupanya. Masa baca doa pulak terlupa kat tengah2. Sudah..sekali lagi aku dok ulang2 ayat yang sama, dah macam menghafaz depan tok guru pulak.. Merah muka aku masa tu. Tapi nasib baik aku menghadap ke depan. Kalau menghadap ke belakang memang makmum semua dapat tengok muka aku yang tersipu-sipu malu lagi comel tu..ngeh3...

Nasib baik dapat cover baik punya.....aku potong dengan doa rabitah. Fuh, macam gempak sikit doa tu, dieorang tak tau pun agaknye,hehe..Terus hilang khusyuk, astaghfirullah al-'Azim..huhu..

Tu lah, pengalaman dan pengajaran untuk diri sendiri. Banyak lagi kena belajar. Ilmu belum cukup lagi. Tapi insyaAllah pengalaman sentiasa menjadikan kita lebih matang dalam urusan kita..

p/s: Untuk diri sendiri, lepas ni jangan menyorok pulak bila orang minta jadi imam.. :-D hehe..

No comments:

Post a Comment