Friday, March 4, 2011

:::Cultural Night UIAM:::

Kalau semua nak tau, sekarang ni dekat UIA tengah ada cultural week sempena program "Ummatic Week".
Memang sangat best! Kita boleh tengok sendiri secara "live" budaya masyarakat dunia. Walaupun kami di UIA terdiri daripada pelbagai latar belakang, berlainan budaya, warna kulit, dan bangsa yang dah tentu juga berbeza, tapi kami masih lagi boleh duduk bersama untuk berbincang, menuntut ilmu dan berkongsi pendapat.

Dengan adanya program macam ni secara tak langsung dapat memberikan gambaran yang jelas bahawa perbezaan latar belakang tak menghalang kita utk bersatu sebagai satu Ummah. Sekaligus menolak fahaman "memuliakan sesuatu bangsa dan merendahkan bangsa lain"..(mendalam maksud aku ni,hehe..)

Inilah ynag dibawa oleh Islam..Penyatuan ummah melalui penyatuan aqidah. Jika berpegang dan menghayati konsep "aqidah yang satu" maka tak mustahil masyarakat dunia, terutama masyarakat Islam boleh kembali membentuk satu legasi seperti suatu ketika dahulu..

Ketepikan pemikiran sempit dengan berpegang kepada patriotisme yang melampau. Betul, kita perlu ada semangat cintakan bangsa sendiri, tapi perlulah berpada-pada.. Bila kita buka laluan utk bangsa seagama kita, maka kita telah menambah lagi jaringan persaudaraan bersama mereka.

Our brothers are not only the Malays, but all the Muslims over the world! Love u all..Bind our ukhwah fillah. If u are not a Muslim, then u never feel this sweetness of brotherhood, even u are a pure Malay. Islam for all.. =)







4 comments:

  1. perkongsian yang menarik..
    macam kenal je yang berbaju emas tu~
    itu pakaian 'culture' mana?

    ReplyDelete
  2. yang baju emas tu yg teman sy g ukm hr tu.. =)
    sy pun x ingat dari negara mane py pakaian sebab malam tu terlalu byk pameran budaya sampai sy pn confuse..huhu..
    tapi ni nak kena delete plak gambar tu sebab tuannya dah segan gambar die kena publish..huhu

    ReplyDelete
  3. ha dah dapat..pakaian tradisional Uzbekistan sebenarnye..hehe

    ReplyDelete
  4. ingat.. saje acah~ aik, segan daa,
    ok2 syukran..

    ReplyDelete