Friday, March 25, 2011

Valentine's Day Dalam Konteks Moraliti



Valentine's Day merupakan satu hari istimewa yang telah dicipta oleh paderi Kristian bagi memperingati seorang wira yang bernama St Valentine. Beliau muncul sebagai wira selepas dikatakan telah mempertahankan pasangan2 kekasih pada zaman pemerintahan raja Rome pada ketika itu iaitu Raja Claudius II.

Raja Claudius II pada ketika itu telah menghadapi kesukaran untuk mengumpulkan tentera untuk berkhidmat untuknya kerana beliau berpendapat kaum lelaki enggan menjadi tentera kerana takut terpaksa meninggalkan pasangan dan kekasih mereka untuk pergi ke medan perang.

Jadi dengan perasaan marah, Raja Claudius II telah mengharamkan perkahwinan pada ketika itu dan mengerahkan kaum lelaki menyertai tentera. Maka St Valentine muncul sebagai wira dengan mengahwinkan pasangan2 Kristian secara rahsia. Atas tindakannya itu maka dia telah ditangkap dan dijatuhkan hukumun bunuh pada tanggal 14 February sekitar tahun 270.

Sempena tragedi tersebut maka para paderi Kristian telah bersepakat menjadikan tarikh 14 February sebagai hari memperingati St Valentine ataupun dikenali sebagai Valentine's Day. Pada hari tersebut mereka akan menyambutnya dengan memberi ucapan, hadiah, memakai pakaian berwarna merah serta mengadakan jamuan bagi menunjukkan perasan cinta kepada orang2 tertentu.

Jadi apakah masalah bagi orang Islam untuk menyambutnya? Pertama sekali kita perlu lihat dari sudut keselariannya dengan ajaran Islam. Adakah Islam pernah menganjurkan sambutan yang sedemikian? Dengan sebab perayaan ini adalah ciptaan semata-mata dan tidak berasaskan syariah, maka ianya dikira sebagai bid'ah. Bid'ah adalah sesuatu yang diada-adakan yang langsung tiada kaitan dengan ajaran agama yang mana perkara itu merupakan benda yang ditokok tambah dalam kehidupan seharian. 

Maka setiap apa yang dikatakan bid'ah adalah haram. Oleh sebab itu segala bentuk aktiviti yang menjurus ke arah sambutan tersebut termasuklah walaupun dengan hanya memberi ucapan adalah tidak diterima kerana secara tidak langsung kita telah membenarkan dan menyambut perayaan tersebut.

Islam sendiri tidak pernah membenarkan hubungan cinta sebelum berkahwin. Cinta hanya kepada yang hak! Iaitu kepada Allah, rasul, ibupada, keluarga dan suami isteri.

Kedua kita perlu lihat dari sudut kesannya terhadap masyarakat. Sambutan yang sedemikian menggalakkan kepada hubungan bebas dan terbuka antara lelaki dan perempuan. Kita semua tahu bahawa pergaulan bebas akan mendatangkan kesan buruk seperti berlakunya zina, kes kandungan anak luar nikah dan akhirnya berlaku kes pembuangan bayi. Atas sebab ianya menyumbang kepada kesan2 buruk tersebut maka  sambutan itu dikatakan haram di sisi Islam.

Dengan ini ada beberapa cadangan bagi mengatasi masalah sosial yang berkaitan dengan Valentine's Day. Yang pertamanya setiap individu daripada kita perlu memainkan peranan dalam menyebarkan maklumat ataupun sejarah wujudnya sambutan Valentin's Day ini. Percayalah bahawa kebanyakan daripada kita yang menyambut perayaan ini menyambutnya secara membuta tuli tanpa tahu apa sebenarnya Valentine's Day dan kaitannya dengan agama Kristian.

Selain itu peranan media seperti televisyen, surat khabar, radio, blog dan apa2 jaringan sosial perlu digunakan secara meluas dalam mempromosikan budaya Islam dan mengkritik budaya barat yang cuba diserap dalam masyarakat Islam. Media2 seperti ini penting dalam menyampaikan maklumat kepada masyarakat sekaligus dapat mendidik mereka tentang kebenaran.

Akhir sekali adalah institusi keluarga dan institusi pendidikan. Kita tahu institusi2 seperti ini adalah tempat pertama untuk mensosialisasikan diri kita. Jadi peranan penting kedua-dua institusi ini dalam mendidik masyarakat juga perlu dititik beratkan. 

Untuk menjadi seorang yang baik bukanlah dengan melakukan kebaikan itu sekali, tetapi perlu dilakukan berulang-ulang kali hingga menjadi sebati dengan diri kita. Menjadi kebiasaan antara kita hanya melakukan kebaikan hanya pada waktu2 tertentu, mengikut "mood". Akan tetapi jika perbuatan baik itu sudah sebati dengan diri kita, maka dalam apa2 situasi sekalipun kita akan tetap melakukan kebaikan.

Jadi bagaimana untuk menanam budaya yang baik ini? Sudah tentu ianya melalui latihan yang berterusan ataupun istiqamah. Untuk memperolehnya maka ianya perlu dilakukan dari peringkat awal iaitu peranan institusi keluarga dan institusi pendidikan dalam mendidik dan menanam budaya yang baik dalam usaha menyediakan generasi yang juga baik.

Jadi bagaimana untuk menunjukkan perasaan kasih sayang dan cinta kepada insan istimewa? Perasaan cinta adalah untuk mereka yang halal untuk kita sahaja, kepada maha Pencinta dan juga kepada rasulNya. Walaupun pasangan suami isteri, mereka tetap tidak boleh menyambut perayaan barat ini. Perasaan kita perlu ditunjukkan pada setiap masa, bukanlah dengan memilih hari2 tertentu untuk menzahirkan perasaan tersebut. Jika kita memilih tarikh 14 February untuk menzahirkan perasaan cinta kita, maka ianya adalah haram dan tidak diterima.

Disebabkan permasalahan ini dari segi moraliti, bagaimana pula dengan sambutan hari jadi, hari ibu, hari bapa, hari guru dan tidak ketinggalan juga sambutan maulidur rasul? Ini kerana semuanya disambut hanya pada hari2 tertentu dan langsung tidak berasaskan syariah dan ianya sudah tentu merupakan satu sambutan yang dicipta ataupun ditokok tambah dalam kehidupan seharian kita.

Bila berdiskusi dengan seorang sahabat, beliau berpendapat bahawa hukumnya adalah sama sahaja, iaitu sambutan seperti ini juga tidak boleh diterima. kerana jika dilihat dari sudut yang lain, kita telah mengguris hati dan perasaan golongan yang kurang berada. Mana tidaknya, tatkala orang lain menyambut hari jadi dengan kek dan memberi hadiah, si miskin yang tidak berkemampuan akan berasa cemburu dan sedih kerana tidak dapat menyambutnya. 

Tatkala anak2 menghadiahkan sesuatu kepada ibubapa pada hari istimewa tersebut, si anak yang hidup dalam keluarga yang daif pasti akan merasakan dirinya tidak berguna kepada ibubapa kerana tidak dapat turut sekali menghadiahkan sesuatu untuk mereka.

Disebabkan kesan yang ditanggung oleh segelintir masyarakat ini, ianya dianggap tidak adil kepada mereka dan sambutan ini secara tidak langsung sebenarnya juga tidak boleh diterima.

Bagaimana pula dengan sambutan maulidur rasul? Berkenaan dengan tarikh 12 Rabi'ul Awal, para ulamak sendiri berselisih pendapat samada tarikh tersebut merupakan tarikh kelahiran ataupun kewafatan nabi Muhammad SAW. Selain itu menurut sahabat aku itu juga, nabi Muhammad SAW sendiri tidak pernah menganjurkan sambutan hari lahir, para sahabat baginda yang terlalu rapat dengan baginda, yang terlalu cintakan baginda pun tidak pernah sekalipun menyambut hari kelahirann baginda. Jadi siapalah kita kerana hanya pada hari itu sahaja kita memperingat Nabi dan berselawat ke atas Nabi.

Ianya sekali lagi merupakan satu sambutan yang dicipta dan tidak berasaskan Islam. 

Daripada komen2 sahabat aku ini aku tidak dapat memberi banyak ulasan berkenaan itu. Maka sama-samalah kita berfikir dan cuba mencari jawapan kepada masalah ummah yang kita hadapi sekarang ini. Wallahua'lam~


No comments:

Post a Comment