Wednesday, November 13, 2013

:::Kembara Hamba: Kenangan Terindah:::

Beberapa bulan setelah bergelar graduan aku mula merindui zaman di kampus. Di kelilingi rakan-rakan, menyertai program, kuliyah agama, study group, pergi ke kelas, latihan silat, mengorat awek (masa tahun satu tengah nakal2), menduduki peperiksaan, menyiapkan assignment, pilihanraya kampus dan sebagainya... Semuanya dalam kenangan..

Kadang-kadang jika berkesempatan aku akan ke UIAM Gombak untuk berjumpa rakan-rakan yang masih ada di sana untuk bertanya khabar dan beraktiviti bersama mereka. 

Yang paling memberi kesan adalah pasukan pencak silat UIAM, yang aku pernah anggap sebuah keluarga suatu ketika dahulu. Susah senang kami bersama. Pernah menjadi Abang Long untuk mereka dan memimpin organisasi dan mencatat kenangan manis bilamana pasukan kamilah satu-satunya pasukan yang berjaya menyumbang pingat emas ketika Karnival MASUM 2012, yang mana kami berjaya merangkul 2 pingat emas, yang juga satu-satunya emas untuk kontinjen UIAM ketika itu.



                                     Latihan Sempena Kejohanan Taming Sari V 2011


Namun sekarang ini aku hanya orang luar bagi mereka. Tiada apa lagi yang boleh dikongsi dan dilalui bersama. Cuma sekali sekala datang menjenguk dan berlatih bersama. Adalah dalam sebulan cuma dua kali aku menyertai mereka.

Terkadang aku berasa cemburu kerana kemesraan sesama mereka tanpa penglibatan aku. Dalam diam aku memendam rasa sedih. Namun aku sedar bahawa masa ku telah berlalu...

Kini rutin pagi aku hanya seorang diri. Selesai mendirikan solat subuh dan mengaji al-Quran aku bersiap ke "Taman Layang-Layang" di Kepong dan melakukan aktiviti panas badan, ber-jogging dan sedikit latihan teknik silat olahraga. Setiap pergerakan latihan yang aku lakukan, pasti aku terbayangkan rakan-rakan di sana. 

Takpe, suatu hari nanti pasti ada seorang insan istimewa yang akan menemani, insyaAllah~  ^_^






No comments:

Post a Comment