Thursday, May 26, 2011

:::Cinta Yang Membawa Kepada Bibit2 Ketaqwaan:::

Alhamdulillah sempat juga menulis walaupun agak sibuk untuk menyiapkan research ditambah lagi dengan badan yang tidak sihat akibat faktor cuaca yang tidak menentu. Semua tu adalah ujian dan semoga menjadi kafarah dosa2 yang lalu, ameen insyaAllah.. Syukran kepada seseorang yang mengingatkan aku kembali tentang ini..

Kali ni tajuk agak jiwang, tapi amat mendalam. Tiada istilah "kapel" ataupun cinta sebelum kahwin. Tapi bagaimana kita nak selarikannya dengan tuntutan fitrah semulajadi kita? Jawapannya adalah melalui satu ikatan tidak rasmi yang dipanggil sebagai "khitbah" yang membawa maksud pertunangan.

Khitbah atau pertunangan ini bukanlah suatu ikatan yang biasa. Ianya adalah perkara yang disyariatkan dalam Islam bagi pasangan yang berniat mendirikan rumah tangga. Ikatan ini adalah merupakan suatu janji setia yang dibuat oleh kedua belah pihak lelaki dan perempuan sebagai penerimaan terhadap diri pasangan mereka.

Dalam tempoh ikatan ini berlangsung pasangan itu akan melalui satu sesi yang dipanggil sesi "taaruf" bertujuan untuk mengenali lebih dekat tentang diri bakal teman hidup mereka itu nanti.

Walau bagaimanapun ianya masih lagi terbatas, dalam kata lainnya tiada kebebasan dalam pergaulan. Setiap perkara yang dilakukan hendaklah berlandaskan syariat, cuma diberi kelonggaran untuk mendengar suara, melihat wajah dan sebagainya bagi tujuan taaruf tersebut, selagi mana tidak melampaui hingga melakukan maksiat dan dinodai nafsu. Berhubung atas tujuan yang munasabah adalah yang lebih selamat, insyaAllah..

Ikatan pertunangan yang terjalin juga bermakna individu2 terbabit telah menutup ruang kepada orang lain daripada mendekati mereka. Hukum bagi sesiapa ynag telah tahu seorang wanita itu telah "diikat", maka haram ke atas mereka untuk meluahkan perasaan terhadap wanita tersebut, apa ntah lagi melakukan pinangan kedua terhadap wanita tersebut.

Betapa Islam menitik beratkan perihal ini, ingin menjaga keharmonian ummah. Setiap apa yang disyariatkan itu ada hikmah di sebaliknya yang kita sendiri boleh fikirkan..

Kita semai perasaan cinta itu hingga membawa kepada bibit-bibit ketaqwaan. Jaga dan peliharalah ikatan tersebut sehingga sah diijab qabul kan nanti..

No comments:

Post a Comment