Saturday, October 29, 2011

HSC TR 13

Pada pagi Ahad yang kebiasaannya pelajar2 lain menggunakan masa untuk berehat, pergi berjalan dan berseronok, tapi bagi aku hari ni perlu digunakan sebaiknya dan hari ni aku memencilkan diri seharian untuk  duduk di HSC TR 13 sebuah tutorial room di Human Science building di UIA bagi menyiapkan segala tugasan yang tertangguh yang perlu dihantar pada minggu hadapan. Alhamdulillah siap jua...

Ketika sedang asyik menaip assignment, slides untuk presentation dan juga nota peribadi, tiba2 terasa nak buka blog yang dah terlalu lama terbiar. Kemudian terasa pula untuk menulis sesuatu sebagai diari kehidupan.

Apa yang menyebabkan aku terlalu sibuk sampaikan tak ada masa untuk update blog? Actually aku baru dilantik sebagai kapten team silat UIA dan aku rasa banyak perubahan yang aku perlu lakukan demi kebaikan team silat sendiri. Selain tu komitmen lain yang ada sekarang ialah aku juga dilantik sebagai mainboard bagi sekretariat Pencegahan Rasuah UIAM (SPRM) dan satu tugas lain ialah aku mengikat kontrak sebagai tutor dengan mengajar pelajar2 junior Sains Politik. Tak cukup dengan semua ni, jumlah jam kredit untuk semester kali ni pun agak tinggi iaitu 22 credit hour.

Tapi sebenarnya aku tak boleh jadikan alasan dan menyalahkan perkara lain atas kelemahan diri sendiri dalam soal menguruskan masa. Bukankah bebanan tanggungjawab itu diberi bersesuaian dengan kapasiti diri kita? Yup benar.. Tapi untuk realiti kehidupan aku sekarang itulah hakikatnya.

Apa yang aku kejarkan selama ini dan apa yang dah aku miliki sekarang bukanlah untuk bermegah-megah, tapi sebagai persiapan diri untuk menjadi pemimpin diri, keluarga dan masyarakat untuk masa hadapan. Aku cuba belajar untuk lebih bersyukur dengan nikmat masa yang ada dan belajar nilai2 yang lain. Tidak bekerja di bawah tekanan dan cuba uruskan masa sebaiknya.

Aku selalu nasihat dan bagi motivasi kepada orang lain, tapi diri sendiri juga perlu amalkan apa yang selalu dikatakan itu dan cuba memotivasikan diri untuk meningkatkan kualiti diri dalam semua hal, insyaAllah..

Optimis... Yup, satu nilai yang perlu aku selalu tanamkan dalam diri aku. Orang lain boleh lakukannya, kenapa aku tidak? Aku juga boleh lakukannya! Setiap orang diuji dengan ujian yang berbeza, tapi objektifnya sama, adalah untuk mencapai pengakhiran yang baik.

Wallahua'lam~


No comments:

Post a Comment