Monday, November 1, 2010

:::No more MLM please:::

Aku fobia la nak buat bisnes MLM ni..Korang tau tak apa MLM tu?? Multi Level Marketing la..tu pun tak tau..ap daa..

Bukan nak salahkan sistem MLM tu, tapi diri aku sendiri tak boleh nak "go" dengan bisnes2 yang macam tu. Plus orang2 kat sekeliling aku ramai dah prejudice dengan MLM. Bagi dieorang MLM ni bisnes tipu orang.

Bagi aku, tak ada isu tipu ataupun tak dalam MLM, cuma individu tu sendiri yang rasa tertipu sebab dia tak dapat pulangan selepas join satu2 bisnes tu..Maybe die t'silap langkah dan strategi sapa tau..

Satu lagi sebab ramai orang menolak MLM ni sebab dieorang cakap malas nak jumpa orang dan tak reti nak bercakap. Janganlah nak salahkan MLM pulak der..Mana2 bisnes pun yang korang nak buat, semuanya kena jumpa orang dan bercakap.

Contohla..korang nak buka kedai makan. Kalau korang tak bagitau kat member2 korang, tak pergi jumpa dieorang, sapa nak datang makan kat kedai korang nanti kan? betul tak??
At least korang pergi cerita dulu tentang bisnes yg korang jalankan, then terpulangla kat member2 korang tu nak datang makan kat kedai korang ke tak..

Berbalik cerita asal yang aku dah fobia dengan MLM.. Bukanla aku kena tipu, tapi dalam perniagaan kan, ada kala untung, ada kalanya rugi.. Bila rugi yg tak best tu..
Mungkin aku belum bersedia nak rugi kot..huhu..

Aku memang betul2 kecewala dengan company yg aku masuk sebelum ni. Dah setahun lebih aku buat bisnes ni, tiba2 company ada masalah pulak..huhu

Sejak tu aku dah malasla nak fikir2 bisnes lagi..Tumpu study je dulu..
Tapi tadi waktu aku nak balik dari library, tiba2 sorang kawan aku tahan aku dan ajak aku join satu jenis bisnes pulak. Kelemahan aku ni, aku tak reti nak menolak bila orang ajak.. Time dia cerita kat aku tu aku dengar jela.. sampai aku dah blur2 ayam dah..Dengar macam best, tapi I think enough is enough la..

No more MLM.. Peace.. :-D

No comments:

Post a Comment