Tuesday, October 26, 2010

Kita bukan orang kaya dik..

Kali ni aku teringat apa yg adik aku pernah cerita kat aku masa hari raya puasa yg lepas..
Adik aku ni baru je melanjutkan pelajaran kat UKM Bangi dalam Fakulti Pengajian Islam (FPI), baru je sem satu ni ha..Nama je budak FPI tapi perangai sama je sengal macam aku,haha..


Hmm..pernah satu hari tu dia balik rumah sebab cuti hujung minggu. Masa ni aku tak balik. Erm, biasalah bagi seorang anak, lebih2 lagi yg masih belajar, bila balik kampung tu nak jugak minta sponsor daripada parents utk duit belanja makan minum kat kampus nanti..Maklumlah duit PTPTN tak cukup.
Tapi sebelum terbuka mulut utk minta duit belanja, dia terdengar umi mengeluh cakap nak beli lauk utk masak pun tak ada. Nak bayar bil api, air lagi..Dah 2-3 bulan tertunggak..
Maka dia pun batalkan hasrat utk minta duit belanja tadi..


Hari ahad dia pulang ke kampus..
Sampai je kat asrama, sorang rumet dia ajak keluar pergi 'The Mines'..
Adik aku ni pun cakap, "korang pergi jela, aku tak dapat ikut la, duit tak ada.."
Si member ni pun jawab balik, "laa..kan baru balik rumah, mesti banyak duit. Kedekut nak belanja kiteorang la tu."

Adik aku tak menceritakan hal yg sebenar kat kawan2 dia tu, maklumlah takut berasa malu..
Kawan2 dia semua ingat bila adik aku balik dia akan dapat duit belanja daripada parents, tapi  apa yang berlaku adalah sebaliknya sebab adik aku pulak yg bagi sedikit wang pada buyah dan umi utk bayar bil2 api dan air.

Bila dia cerita kat aku pasal ni, aku rasa sedih sangat..
Sedih mengenangkan nasib keluarga, sedih mengenangkan adik aku yg terpaksa juga menghadapi situasi yg sama macam aku masa mula2 sambung belajar dulu.

Kita bukan orang kaya dik..
Jadi sabarlah..
Belajar sungguh2, capai cita2 dan bantu keluarga di masa depan nanti..

2 comments:

  1. ..
    bersusah-susah dahulu..bersenang-senang kemudian..:')

    ReplyDelete
  2. yup betul tu..harap2 kesenangan akn datang di masa hadapan.. ;-)

    ReplyDelete