Thursday, October 28, 2010

Aku pernah ada 30 sen je dalam poket..

Post aku kali ni sebenarnya ada kena mengena dengan cerita yg lepas. Sebenarnya masa aku tengah duduk2 tadi tiba2 aku teringat satu peristiwa yg pernah berlaku ke atas aku tak lama dulu. Masa tu aku tengah study kat Pusat Asasi UIA.

Hmm..biasalah kehidupan sebagai seorang pelajar..bukannya macam orang bekerja. Sedangkan orang yg bekerja pun kadang2 poket kering, ni kan pulak pelajar kan..

Tapi macam apa yg pernah aku hadapi, aku yakin tak ramai student yg pernah mengalami situasi macam aku. Masa tu dah hujung2 sem. Sem satu aku sebagai student UIA. Aku memang betul2 tak ada duit, yg ada pada aku masa tu hanya 30 sen..nak makan apa denagn 30 sen kan..30 sen tu pun lepas tu abis sebab aku beli "chewing gum"..Yela, makan manis2 utk dapatkan tenaga katakan..huhu

Masa ni pun aku memang tak cerita kat member2 aku..Yela, malu katakan..Tak nak member2 tau yg kita ni tak ada duit. Tapi nasib baik masa tu aku ada sikit bekalan roti dan biskut. Ikutkan perhitungan, bekalan tu bolehla bertahan selama 2 minggu.

Masa kat hostel tu kami tinggal ramai2..adala dalam 18 orang dalam 1 bilik tu..
Dalam ramai2 kawan or rumet aku tu, ada sorang kawan yg memang jenis dia suka pow2 makanan orang.
Kat sini aku bagi nama dia "Abu"..(bukan nama sebenar)
Kalau nak ikutkan, dia ni memang drp keluarga yg kaya, rumah dia pun kat Bukit Antarabangsa tu..
Tapi tula, dah memang perangai dia camtu..asyik minta makanan orang je..kalau makan kat kafe, dia bukan nak beli, tapi dok jadi tukang rasa makanan member2 yg lain..ish3...

Kembali cerita asal..
Ada satu hari, masa aku tengah makan biskut sorang2, tiba2 datang si "abu" tadi tu dan duduk sebelah aku. Kemudian dengan slamber dia pun menjamah biskut aku, siap celup dalam air milo yg aku buat lagi tu..

Argghh...betapa panasnya hati aku masa tu..tapi aku diamkan diri jela..
Aku tengok je dia makan biskut aku tu..sedar tak sedar, dia makan sampai abis! aku diam lagi..
Lepas dia dah pergi, aku duduk sorang2 dan berfikir...."apa aku nak makan lepas ni?'
Bekalan sepatutnya bertahan 2 minggu, tapi tak sampai seminggu dah abis dah.

Tiga hari berlalu..Aku tak makan apa2 kecuali minum air milo yg masih ada dalam locker aku.
Agaknya ada antara member2 aku yg perasan keadaan aku masa tu.
Tiba2 ada sorang member aku tu datang dan tanya kat aku yg aku tak ada duit ke? Berat hati utk beritahu hal sebenar.. Tapi dia memang paham dan terus pinjamkan aku RM50..terharu rasanya masa tu..

Hmm..nilah yg pernah aku alami dan kalau boleh aku tak nak adik2 aku pun mengalami nasib yg sama. Nak minta kat parents, parents pun susah.. Cuba berdikari, cari apa2 peluang utk menampung perbelanjaan.

No comments:

Post a Comment