Tuesday, November 15, 2011

:::Zero to Hero:::

Dah dua hari demam+selesema+sakit tekak. Maybe atas faktor cuaca yang tak menentu sekarang ni. Tapi insyaAllah masih dalam keadaan terkawal dan tak menjejaskan perancangan sebab sekarang ni adalah waktu kritikal untuk menyiapkan segala assignment, persediaan untuk perbentangan dan mengulangkaji pelajaran untuk peperiksaan pertengahan semester yg berbaki lagi dua subjek sahaja lagi.

Moga segala sakit yang dihadapi insyaAllah menjadi kafarah kepada dosa2 yg dilakukan samada secara sedar ataupun tak sedar.

Tambahan lagi hujung minggu ni aku ada pertandingan silat anjuran Persatuan Seni Silat Gayong Malaysia Selangor bagi memilih wakil kebangsaan mereka. Walaupun aku bukan ahli Gayong tapi aku still join jugak sebab sebagai medan latihan dan persedian menjelang pertandingan yg besar2.


So dengan keadaan kesihatan yg tak berapa baik ni agak mengganggu konsentrasi dan prestasi aku, tapi harap2 dapat sembuh cepat.

Ntah apa2 je yg aku nak cerita ni.. Apa boleh buat, bila dah stuck dengan kerja, kat sini jela tempat aku membebel dan lepaskan tekanan.

Hmm.....Sepanjang aku jadi kapten untuk team silat UIA ni, banyak perkara baru yang aku belajar. Antaranya belajar mengawal emosi supaya tidak bekerja di bawah tekanan, memahami org lain (tapi siapa yg nak paham diri kita ni?), menjadi tegas dalam keadaan yg sepatutnya dan juga belajar menguruskan masa dengan jadual yg agak padat.

Tak mudah menjadi seorang pemimpin, tak mudah untuk buat keputusan. Kena jaga hati banyak pihak juga perlu pertimbangkan banyak hal. Lain orang lain juga kerenahnya. Sebagai kapten perkara2 beginilah yg aku harus hadapi. Aku bukan sahaja perlu menjadi ketua yg memimpin ahli, tapi juga perlu bertindak sebagai abang kepada mereka. Dalam erti kata lain mengambil berat dan memotivasikan mereka supaya mereka tidak berasa down dan mengalah.

Hmm....nampak macam mudah.. Tapi siapa pula yg akan menjaga hati dan memotivasikan diri aku? Ni lah soalan yg kerap aku tanya kat diri sendiri. Maybe ni bukan masanya untuk aku beremosi dan mengharapkan ahli mengambil berat terhadap kapten mereka. Aku lah yg sepatutnya memotivasikan diri aku sendiri supaya setiap masa aku dapat tampil bersemangat dan memjadi sumber inspirasi kepada ahli2 yang lain.

Dah penat membebel.. Kadang2 terasa macam Adolf Hitler pulak. Kalau sapa2 yang tak tahu, Hitler ni seorang pemimpin Nazi dulu. Tapi aku bukanlah nak cakap aku ni Nazi. Tapi satu karakter yang ada kat Hitler ialah dia akan banyak membebel dan bersajak untuk naikkan semangat dia dan naikkan semangat pengikut dia. Dia bersajak sampai menangis...err......Hati ada taman kot...



1 comment:

  1. mula2 baca serious..then last2 buat lawak plak..mcm2.. bittaufiq wannajah for upcoming exams n silat competition!

    ReplyDelete