Tuesday, January 24, 2012

Ogos atau Januari?

Tarikh yang tepat untuk ana abis pengajian dan menjadi graduan UIAM masih menjadi teka-teki. Ini kerana terdapat masalah2 yang menyebabkan perancangan ana terganggu. Maklumlah, tiada satu pun perancangan manusia yang sempurna. "Manusia merancang, Allah juga merancang. Dan perancangan Allah itu lebih teliti."

Jika lihat pada "study plan", sepatutnya ana boleh tamat pengajian, insyaAllah pada bulan Ogos 2012 ini iaitu pada semester pendek untuk sesi pengajian 2011/2012. Tapi baru-baru ini ana dengar pihak pentadbiran UIAM nak memansuhkan semester pendek. Bagi ana mungkin bukan secara drastik. Barangkali ianya dilakukan berperingkat. Cuma masalahnya terdapat khabar2 angin mengatakan jabatan Sains Politik iaitu kursus bagi bidang pengajian ana akan menguatkuasakan peraturan tersebut tidak lama lagi.

Ana sendiri tidak pasti sejauh mana benarnya khabar angin tersebut. Jika ianya dikuatkuasakan maka tak dapatlah ana abiskan pengajian pada bulan Ogos ni, sebaliknya terpaksa melanjutkannya pada semester panjang yg baru iaitu bermula pada bulan September 2012 hingga Januari 2013. 

Allah...Jika beginilah jadinya lama sungguh nak tunggu.. Terpaksa buat "back up plan" sebab dah tentu akan memberi kesan terhadap perancangan2 awal ana. Nak bekerja, nak bernikah, nak itu, nak ini..bla bla bla..huhu..

Takpe lah.. Dia tahu apa yg terbaik untuk diri kita. Moga dipermudahkan perjalanan kehidupan ini. 

Cepat atau lambat, tetap akan abis nanti, insyaAllah.. 


No comments:

Post a Comment