Tuesday, January 24, 2012

Ogos atau Januari?

Tarikh yang tepat untuk ana abis pengajian dan menjadi graduan UIAM masih menjadi teka-teki. Ini kerana terdapat masalah2 yang menyebabkan perancangan ana terganggu. Maklumlah, tiada satu pun perancangan manusia yang sempurna. "Manusia merancang, Allah juga merancang. Dan perancangan Allah itu lebih teliti."

Jika lihat pada "study plan", sepatutnya ana boleh tamat pengajian, insyaAllah pada bulan Ogos 2012 ini iaitu pada semester pendek untuk sesi pengajian 2011/2012. Tapi baru-baru ini ana dengar pihak pentadbiran UIAM nak memansuhkan semester pendek. Bagi ana mungkin bukan secara drastik. Barangkali ianya dilakukan berperingkat. Cuma masalahnya terdapat khabar2 angin mengatakan jabatan Sains Politik iaitu kursus bagi bidang pengajian ana akan menguatkuasakan peraturan tersebut tidak lama lagi.

Ana sendiri tidak pasti sejauh mana benarnya khabar angin tersebut. Jika ianya dikuatkuasakan maka tak dapatlah ana abiskan pengajian pada bulan Ogos ni, sebaliknya terpaksa melanjutkannya pada semester panjang yg baru iaitu bermula pada bulan September 2012 hingga Januari 2013. 

Allah...Jika beginilah jadinya lama sungguh nak tunggu.. Terpaksa buat "back up plan" sebab dah tentu akan memberi kesan terhadap perancangan2 awal ana. Nak bekerja, nak bernikah, nak itu, nak ini..bla bla bla..huhu..

Takpe lah.. Dia tahu apa yg terbaik untuk diri kita. Moga dipermudahkan perjalanan kehidupan ini. 

Cepat atau lambat, tetap akan abis nanti, insyaAllah.. 


Friday, January 20, 2012

:::Menghayati Kehidupan Beragama:::

Bismillahirrahmanirrahim.. Entry kali ini berkenaan tentang "Menghayati Kehidupan Beragama dari surah al-Kahfi menerusi teori "Iceberg" adalah ringkasan daripada kuliah online yang disampaikan oleh Ust Hasrizal Abdul Jamil. Secara ringkasnya ialah;

Surah al-Kahfi mengandungi banyak hikmah yang terdapat padanya. Salah satunya ialah ia membawa kita mengenal Allah dan supaya kehidupan kita lebih bermakna sebagai seorang muslim. Bukan sekadar mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan solat, berpuasa, menunaikan zakat dan mengerjakan haji, tetapi ianya lebih daripada itu.

Sebagai seorang Muslim kita perlu memandu kehidupan kita ke arah mencapai mardhatillah. Kita tidak memisahkan hal urusan dunia dengan akhirat ataupun hal agama. Setiap yang kita lakukan mestilah dalam ruang lingkup agama Islam itu sendiri.

Ini dapat mengelakkan kita daripada terjerumus kepada amalan "materialisme" yang semakin berleluasa di kalangan masyarakat hari ini. Materialisme bukanlah bermaksud kita hanya mengejar harta, wang ringgit dan memandang semuanya untuk memperoleh keuntungan. Tetapi maksud materialisme itu adalah dengan memisahkan hal2 agama dengan hal2 dunia. 

Ramai antara kita hari ini hanya berinteraksi dengan Allah melalui solatnya sahaja, sesudah solat ibarat sudah terputus hubungan tersebut dan menjalani kehidupan seperti biasa. Maka kehidupan seperti ini kita boleh katakan sebagai kehidupan materialisme

Untuk mengelakkan perihal ini daripada berlaku kita mestilah melibatkan nilai Islam dan juga Allah dalam urusan seharian kita. Apa yang kita lakukan mestilah disertakan dengan niat keranaNya barulah perjalanan hidup kita terbimbing ke jalan yang lurus dan tidak terpesong daripada landasan agama.

Mungkin ramai yang menganggap memisahkan agama dengan urusan dunia termasuk di bawah kategori 'sekularisme". Benar, sekularisme juga bermaksud memisahkan urusan agama dengan urusan dunia. Tapi ianya lebih kepada memisahkan urusan politik dengan agamaSekularisme boleh dikatakan sebagai cabang kepada materialisme. Sama tapi tak serupa..

Jadi ana ringkaskan teori 'Iceberg" yang diperkenalkan oleh Ustaz Hasrizal sebagai satu kaedah supaya kita lebih dapat memahami dan menghayati kehidupan beragama dengan seperti berikut;

1. Bermula dengan mengenal pasti pegangan aqidah iaitu agama Islam kita sendiri memudahkan kita membuat hala tuju kehidupan ini. 

2. Kemudian menanamkan prinsip atau pandangan hidup supaya selari dengan tuntutan Islam.

3. Seterusnya dengan prinsip atau pandangan hidup yang jelas maka kita berusaha merealisasikannya melalui nilai yang kita letakkan terhadap sesuatu itu.

4. Melalui nilai tersebut ia membawa kepada pengamalan yg mana tindak tanduk kita sebagai refleksi daripada keseluruhan "aqidah, prinsip dan nilaian kita terhadap sesuatu itu".

Maka dengan menghayati kehidupan beragama secara tidak langsung dapat memuhasabahkan diri kita. Perbaikilah diri dan libatkan Allah dalam setiap urusan pekerjaan kita, insyaAllah ianya lebih bermakna~




Tuesday, January 17, 2012

:::Hidup Berlandaskan Syariah:::

Sebagai seorang Muslim kita perlu tahu tentang perkara yang menjadi panduan dalam kehidupan seharian kita yang memandu kita atas landasan yang betul. Dalam istilah yang tepat ianya disebut sebgai "maqasid al-syariah" yang mana padanya terdiri daripada 3 bahagian iaitu Dharuriyyat, Hajiyyat dan Tahsiniyyat.

Pada bahagian yang pertama iaitu Dharuriyyat (penting) yang mana ianya suatu yang wajib dipertahankan. Ia mengandungi persoalan tentang menjaga hak2 kemanusiaan dan juga melindungi manusia daripada kecelakaan. Jika ianya ditinggalkan atau diabaikan maka akan mengundang kepada kerosakan dalam hidup dan membawa kepada kebinasaan. 

Dalam Dharuriyyat ini ia dipecahkan pula kepada 5 perkara yang wajib dijaga dalam kehidupan manusia yang dikenali juga sebagai al-Dharuriyyat al-Khamsah, iaitu:
1) Pemeliharaan agama
2) Pemeliharaan diri
3) Pemeliharaan maruah
4) Pemeliharaan akal
5) Pemeliharaan harta 

Kelima-lima perkara ini menjadi asas kepada keharmonian dalam kehidupan manusia dan Islam menuntut supaya ianya dipelihara kerana pengabaiannya membawa kepada kebinasaan dalam kehidupan yang normal.

1. Pemeliharaan Agama
Islam menuntut kita supaya memelihara agama yang ada pada kita. Ianya dengan cara mendalami ilmu2 agama serta mengamalkannya dalam kehidupan. Selain itu juga memelihara agama bermaksud kita mempertahankan agama Islam daripada dicabuli oleh pihak asing. Kita mempertahankan negara daripada dijajah serta berusaha mendaulatkan syi'ar Islam di muka bumi ini.

2. Pemeliharaan Diri
Memelihara diri bermaksud melindungi diri kita daripada perkara2 yang merosakkan diri kita. Kita dilarang daripada terjebak dalam aktiviti yang memudaratkan diri serta kesihatan kita. Selain itu kita perlu faham tentang konsep kehidupan yang mana kehidupan ini adalah pinjaman daripada Allah. Dialah yang memberikan kehidupan kepada kita maka kita tiada hak untuk menyakiti diri sendiri, membunuh diri ataupun membunuh orang lain. 

Oleh sebab itu dalam Islam terdapat hukuman bagi orang yang melakukan pembunuhan dengan dikenakan Qisas dan bagi sesiapa yang membunuh diri pula maka adalah berdosa besar dan tempatnya adalah di neraka.

3. Pemeliharaan Maruah
Dalam Islam ianya adalah sangat penting untuk menjaga maruah diri dan orang lain. Kita perlu mengelakkan daripada melakukan perkara2 yang boleh menjatuhkan maruah sendiri dan juga tidak dibenarkan membuka aib orang lain.

Jika kita menjaga aib orang lain sudah pasti aib kita juga akan dijaga. Begitu juga kita tidak dibenarkan membuka aib sendiri sehinggakan disebut dalam 1 hadis, ana x berapa ingat tapi mafhumnya ialah jika telah melakukan sesuatu yang tidak elok maka pada keesokan harinya selepas bangun daripada tidur kita menceritakan perihal kejahatan yang dilakukan seolah-olah kita berbangga dengan perbuatan itu maka kita telah membuka aib kita sendiri, dan ianya dikira sebgai dosa besar.

Sama juga dengan menyebarkan fitnah. Menyebarkan fitnah adalah berdosa besar dan hukumnya adalah lebih dahsyat daripada membunuh. Lihatlah betapa telitinya Islam menjaga dan melindungi maruah setiap manusia, maka peliharalah ia.

4. Pemeliharaan Akal
Otak merupakan organ yang penting pada tubuh badan manusia. Pada otak terdapat akal yang membezakan manusia dengan haiwan yang menjadikan manusia itu mampu berfikir dan bertaakul tentang kebesaran Allah dan dapat memilih antara yang baik dan jahat.

Islam melarang segala aktiviti yang membawa kepada kerosakan akal seperti meminum arak dan mengambil dadah. Dalam al-Quran juga ada menyebut tentang pengharaman meminum arak dan hukuman baginya adalah hudud dengan 80 kali sebatan.

Jika seseorang itu rosak akalnya maka tidak kurang ia seperti haiwan dan akan menjerumuskan dirinya kepada perlakuan yang tidak rasional. Itulah sebabnya melindungi akal menjadi perkara yang penting dan wajib dipelihara dalam maqasid syariah ini.

5. Pemeliharaan Harta
Islam juga menganjurkan supaya kita melindungi harta. Melindungi harta yang dimaksudkan adalah dengan memastikan harta kita berpunca daripada sumber yang halal. Ia tidak datang daripada sumber yang haram ataupun yg meragukan iaitu syubhah. 

Maka dengan itu amalan-amalan seperti rasuah, mengambil riba' dan juga mencuri adalah dikira haram. Ini bertujuan untuk menjaga kesucian harta kita dan bebas daripada kekotoran yang akhirnya disebabkan harta yang kotor melahirkan generasi yang tidak bermoral.

Selain itu memelihara harta juga adalah dengan tidak menceroboh hak orang lain. Adalah menjadi kesalah jika kita mencuri ataupun merampas harta orang lain tanpa hak.


Pada bahagian kedua dalam maqasid al-syariah iaitu Hajiyyat yang mana ianya adalah bertujuan untuk memberi kemudahan kepada manusia. Perkara ini amat digalakkan untuk dilakukan bagi mengelakkan kesulitan dalam melalui aktiviti2 harian kita. Jika ianya ditinggalkan tidak pula membawa kepada kebinasaan sistem sosial manusia, tetapi cuma membawa kepada kesusahan dan menjadi beban.

Islam itu mudah, maka dibawa kepada kita berkenaan rukhsah. Rukhsah bertujuan memudahkan manusia terutama muslim dalam beribadah dengan melonggarkan kaedah perlaksanaannya. Sebagai contoh adalah solat.
Jika seseorang itu sedang bermusafir maka rukhsah baginya untuk membuat solat jamak dan qasar.
Begitu juga dengan wuduk iaitu bila tidak terdapat air selepas puas mencari maka kita dibolehkan untuk bertayammum. 

Perlu ditegaskan bahawa Hajiyyat ini merupakan suatu pilihan bagi memudahkan urusan seharian kita. Jika ianya tidak diambil maka akan membawa kepada kesulitan dan tidak pula hingga membawa kepada kebinasaan hidup.


Perkara terakhir dalam maqasid al-syariah ialah Tahsiniyyat iaitu sesuatu yang bila dilakukan membawa kepada keadaan yang lebih baik berbanding sebelumnya. Dengan melaksanakan tahsiniyyat ia membawa keselesaan dalam kehidupan kita dan jika ditinggalkan kita sekadar berasa kurang selesa dan tidak membawa kepada apa2 kesusahan dan tidak mengundang kebinasaan dalam sistem sosial manusia.

Contoh terbaik bagi tahsiniyyat adalah berkenaan dengan menjaga kebersihan. Islam menganjurkan ummatnya supaya sentiasa berada dalam keadaan bersih baik pada tubuh badan, tempat tinggal mahupun tempat ibadat.
Dengan menjaga kebersihan kita dapat beribadah dan melakukan aktiviti harian dengan lebih selesa.


Inilah dia tiga tujuan syariah ataupun maqasid al-syariah yang memandu kehidupan manusia supaya lebih teratur dan sentiasa berada pada landasan yang betul. Jadi jika ditinggalkan salah satu daripadanya maka kehidupan kita akan menjadi tempang, lebih2 lagi berkenaan dengan perkara Dharuriyyat yang mengandungi perkara2 penting kehidupan yang wajib dilaksanakan bagi mengelakkan kebinasaan dalam sistem sosial manusia dan yang paling penting bakal mengundang kemurkaan Allah.. Nauzubillahi min zalik.



* Ini sekadar perkongsian daripada secebis ilmu yang diperoleh sepanjang 1 semester yang lepas. Moga mendapat manfaat dan sama2 hidup berlandaskan syariah.. Wallahua'lam~