Saturday, October 13, 2012

:::Dunia Baru:::

Alhamdulillah tamat juga pengajian di peringkat ijazah pertama ataupun Ijazah Sarjana Muda Sains Kemanusian dalam bidang Sains Politik. Alhamdulillah, kejayaan menamatkan pengajian ini lebih bermakna dengan saya berjaya memperoleh tahap Kepujian (Honours) dengan CGPA 3.53 sekaligus melayakkan saya mendapat anugerah Rector ataupun dalam penggunaan istilah lainnya adalah anugerah Naib Canselor, dan ia merupakan hadiah sempena hari lahir saya yang ke-24 yang berlangsung 2 hari sebelum majlis konvokesyen UIAM pada 7 Oktober yang lalu. 



 Bersama umi & Buyah yang tersayang


Bersama seorang rakan yang sangat hebat! 
Sekarang beliau salah seorang eksekutif di Petronas. Menjadi sumber inspirasi.. =D


Bersama ahli keluarga.. =)

Anugerah ini bukanlah berdasarkan pencapaian akademik saya semata-mata tetapi berdasarkan kepada penglibatan kokurikulum saya di peringkat kebangsaan juga. Syukur sangat-sangat.. =)

Kini saya berhadapan dengan dunia sebenar, dunia yang perlu saya lalui secara bersendirian dengan bantuan yang paling minimum daripada orang sekeliling. Cabaran semasa belajar dahulu lain dan ia berbeza dengan cabaran selepas belajar. 

Pelbagai tekanan  yang dihadapi seperti tekanan untuk mendapatkan pekerjaan yang baik dan sesuai dengan diri, tekanan dengan rakan2 sebaya dan tekanan dalam melalui fasa hidup iaitu untuk menyesuaikan diri dengan keadaan semasa dan selepas tamat pengajian. Gaya hidup memang betul2 berbeza. Jika tidak kuat dalaman dan luaran, tekanan2 begini boleh menyebabkan kita hilang semangat dan silap hari bulan kena masalah mental, nauzubillah....
Sumber: Google image


Cabaran bagi mendapatkan pekerjaan adalah cabaran utama setelah tamat pengajian. Alhamdulillah setelah sebulan saya menganggur saya telah mendapat panggilan menghadiri temuduga di CIMB Bukit Damansara dengan jawatan sebagai Training Executive. Seminggu selepas temuduga tersebut saya mendapat panggilan  telefon mengatakan saya telah lulus temuduga dan mereka meminta saya supaya melapor diri secepat mungkin. 

Alhamdulillah syukur dengan rezeki yang melimpah ruah, daripada saat graduasi, anugerah yang diperolehi, ulangtahun hari kelahiran serta tawaran pekerjaan. Perasaan seronok dan berdebar mula menyelubungi diri. Manakan tidak, ini merupakan pekerjaan pertama saya selepas bergelar graduan, dan secara jujurnya pekerjaan tersebut tiada kena mengena dengan bidang yang saya pelajari semasa di universiti dahulu. Malah bidang kerjanya juga saya tidak tahu lagi.

InsyaAllah pada hari Isnin nanti iaitu 15 Oktober 2012 saya akan melaporkan diri di pejabat CIMB Bukit Damansara sekaligus memulakan hari pertama bekerja. Saya kerap kali memikirkan samada pekerjaan ini sesuai dnegan saya ataupun tidak. Jauh di sudut hati masih mengharap dan menantikan suatu yang lebih baik dan pekerjaan yang lebih stabil seperti jawatan dalam kerajaan terutama Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) M41. Tapi jika tidak dapat menjadi PTD pun tidak mengapa, sekurang-kurangnya dapat menjadi pegawai kerajaan pun saya dah bersyukur kerana bekerja dalam kerajaan ini peluangnya lebih cerah dan mempunyai kebaikan utk jangka panjang.

Walau bagaimanapun sebelum mendapat tawaran daripada mana2 jabatan kerajaan saya sepatutnya tidak mengabaikan kerja yang saya peroleh sekarang. Saya tidak patut membuat alasan untuk tidak komited dan tidak bekerja bersungguh-sungguh. Di mana pun kita berada kita perlu menjadi diri kita dan bekerja sebaik mungkin. Sekurang-kurangnya sebagai bekalan pengalaman yang berguna jika ditawarkan dalam pekerjaan lain. Yang penting sentiasa optimis dan tidak lupa berdoa kepada Allah.. =)

Bagaimana pula soal kahwin? haha.. Perkara ini yang paling mengusutkan fikiran saya sejak bertahun-tahun lamanya hinggalah sekarang. Niat di hati ingin mendapat pahala berkahwin pada usia muda. Banyak sebabnya kenapa mereka yang faham agama ingin berkahwin di usia muda selain ingin mendapat pahala berkahwin di usia muda. Antaranya ialah ianya dapat melegakan tekanan diri kerana jiwa orang bujang ini sentiasa meronta lebih2 lagi jika hubungan itu berlandaskan syariat. Ia tidak seperti hubungan kapel yang lain yang menyebabkan pasangan tersebut bebas berjumpa, bebas meluahkan kasih sayang. Untuk berlaku adil maka Islam menggalakkan perkahwinan di usia muda secara tidak langsung dapat menghindarkan maksiat dan penyakit hati yang melalaikan manusia. 

Tapi itu mungkin hanya tinggal angan2 sahaja.  Ada sahaja halangannya hinggakan saya penat nak memikirkan tentang perkara ini. Mungkin ada hikmah di sebalik ni semua. Jadi saya ambil keputusan untuk memberi tumpuan pada kerjaya, bagi kesenangan dan keselesaan pada diri sendiri dan keluarga terlebih dahulu. 













Sumber: Google Image


Saya dah tak kisah nak berkahwin bila2 pun. Ada jodoh adalah.. Memang seronok tengok seorang demi seorang kawan2 lain yang melangsungkan perkahwinan. Saya hanya menumpang gembira dan mendoakan kebahagian mereka.  Nak kata belum habis belajar, sesungguhnya saya sudah rasmi tamat pengajian. Jika nak kata tiada pekerjaan, saya juga sudah mempunyai pekerjaan. Nak kata tidak mampu, insyaAllah dengan gaji lulusan ijazah saya ini saya sudah mampu untuk berkahwin. Rakan2 saya semasa belajar di universiti dahulu yang belum bekerja pun mampu untuk berkahwin inikan pula jika sudah mempunyai pendapatan. 

Jika isunya adalah supaya membantu keluarga dahulu, pada pendapat, saya sebagai seorang anak lelaki sulung memang sudah menjadi tanggungjawab saya untuk membantu keluarga dari sebelum saya berkahwin hinggalah selepas berkahwin. Memang sudah menjadi tanggungjawab anak lelaki terutama lelaki sulung untuk melakukan perkara yang demikian. Apa yang saya boleh katakan ialah mungkin belum sampai seru lagi untuk saya berkahwin ataupun ianya mengenai teka-teki jodoh yang sememangnya menjadi rahsia dan diluar jangkauan ilmu manusia.

Ini serba sedikit kisah "Dunia Baru" saya untuk setakat ini. Jika ada masa dan cerita menarik selepas ini saya akan sambung lagi.. Wallahua'alam~

Siru 'ala barakatillah..


Alhamdulillah! =D


3 comments:

  1. Gud luck dgn dunia baru dayat..! smoga dapat menepuhinya dgn jayanya... apa2 pun find Allah first (^_-) wink..wink..wink...

    ReplyDelete
  2. berkahwin usia muda..kalau ada yang melamar, terima ke tidak?

    ReplyDelete
  3. Kalau ada yang melamar? Ada gadis nak melamar saya?eheh..
    Xpela, saya pun dah bertunang dan kami bakal mendirikan rumah tangga dalam tempoh waktu yg belum diketahui..Alhamdulillah.. =)

    Doakan kami ya.. =)

    ReplyDelete